Kasein eller Vassle

kasein eller vassleVassle och kasein är två av de mest populära proteintillskotten bland folk som tränar och det är inte så svårt att förstå varför. De är både högkvalitativa, tillgängliga och kompletta proteiner som är särskilt rika på förgrenade aminosyror (BCAA), något som gör dem bra för muskelväxt och reparation. Men trots att båda kommer från mjölk finns det skillnader mellan dessa muskelbyggande proteiner. Ska man välja mellan kasein eller vassle är det viktigt att veta vad det är som skiljer sig åt mellan tillskotten.

Egenskaper Kasein Vassle
Upptagning av kroppen Långsam Snabb
Inta direkt efter träning NEJ JA
Ger mättande känsla JA NEJ
Leucin (essentiell aminosyra) JA JA (20%> än Kasein)
Lämplig som målridsersättnig JA (för ett par timmar) NEJ

Fördelar och nackdelar med vassle

Vassle har många hälsofördelar och om man vill gå ner i vikt är det ett utmärkt tillskott. Eftersom vassle är ett protein som tas upp snabbare än kasein är det perfekt att använda efter tung träning. Det ger nämligen en snabb energihöjning och höjer blodets nivåer av aminosyror till optimala nivåer cirka 60-90 minuter efter intag. Eftersom intensiv träning gör så att musklerna bryts ner är det viktigt att kroppen snabbt tar upp protein, för då kan musklerna repareras snabbare. Därför är vassle ett utmärkt tillskott att ta när man måste ha en snabb boost och återhämtning. Vassle stannar cirka tre timmar i kroppen och därför fungerar det bäst efter träningen. En del studier har visat att vassle stimulerar proteinsyntesen mycket bättre än kasein.

Fördelar och nackdelar med kasein

Kasein är ett protein som arbetar långsammare i kroppen och det stannar i blodomloppet i cirka åtta timmar efter intag. Proteinet befinner sig därför längre tid i matspjälkningssystemet där det utsöndrar aminosyror. Kasein är därför mer mättande än vassle i det långa loppet och kan hjälpa till att kontrollera hungerkänslor. Att ta kasein direkt efter träningen är därför ingen bra idé, utan man ska ta det när man måste vara mätt och fokusera i flera timmar. Det går att använda kasein som en måltidsersättning när man vet att man inte kan äta på några timmar. Det är dessutom perfekt att ta det under natten eftersom det hjälper till att reparera musklerna medan man sover.

Aminosyror och muskelbyggande

aminosyra muskler vassle eller kaseinBåde vassle och kasein är fullständiga proteiner, men de innehåller inte samma mängd essentiella aminosyror. En aminosyra som är viktig för muskelbyggande är leucin som stimulerar muskelproteinsyntesen. Vassle innehåller 20 procent mer leucin än kasein, vilket i teorin borde bidra till att främja muskeltillväxten. Eftersom kasein förhindrar nedbrytningen av muskler är det ändå bra att ta det om man vill bygga muskler.

Bättre tillsammans

Slutsatsen är att det inte går att säga om man ska välja kasein eller vassle, oavsett om det är viktminskning eller muskelbyggande man är ute efter. Eftersom båda tillskotten jobbar på olika sätt i kroppen kan man med fördel använda båda två, förutsatt att man gör det på rätt sätt och med rätt timing. En del tillskott kombinerar vassle och kasein, men eftersom kasein absorberas långsammare än vassle är det en bättre idé att ta tillskotten separat.

Det viktigaste när man ska välja mellan vassle och kasein är att man vet vilket resultat man är ute efter och varför man vill använda tillskottet. Är målet att maxa muskeltillväxten efter träning är vassle ett bra val eftersom det höjer proteinsyntesen och matsmältningen. Men är målet istället att långsamt maximera muskeltillväxten och motverka att proteiner bryts ner under natten är kasein bättre. Det är alltså ens egna mål och behov som bestämmer vilket proteintillskott som är bäst.